משה כהן - מעריב (9.11.2005) הצעת חוק תעודד פנייה להליך הבוררות. ההצעה שגובשה על ידי עורכי הדין ד"ר שמעוני וסטי קובעת לראשונה מנגנון לערעור על בוררות.
הצעת חוק מהפכנית שגובשה באחרונה עשויה לשחרר במעט את "פקק" התיקים שסותם על מערכת בתי המשפט. ההצעה עוסקת בהפניית אלפי תיקים להליך אלטרנטיבי של בוררות, שיהיה קצר יותר, יעל יותר ובעיקר – זול יותר. ההצעה זוכה לתמיכת נשיא בית המשפט העליון אהרון ברק ומשרד המשפטים. מגבשי ההצעה הם סגן ראש לשכת עורכי הדין ד"ר ישראל שמעוני ושותפו עורך דין רונן סטי, בשיתוף מחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים. "החוק הקיים מרתיע את הצדדים מלפנות לבוררות מכמה סיבות", מסביר ד"ר שמעוני, "הוא אינו קובע מנגנון של ערעור, הבורר לא חייב לנמק את פסק דינו, ומה גם שכל אחד יכול להיות בורר". לדבריו, "פעמים רבות יוצא שתוצאת החוק הקיים היא הפוכה: הצדדים פונים בסופו של דבר לבית המשפט אחרי הבוררות, ובמקום לקצר ולייעל את ההליכים – החוק גורם לסרבול שלו".
בלי ערעור לביהמ"ש
הצעת החוק החדשה קובעת מנגנון של ערעור לבוררות, שיכול להישמע אפילו בפני הרכב של בוררים. נוסח ההצעה קובע שפסק הדין שניתן בערעור הוא סופי, ולכן לא ניתן עוד לפנות לבית המשפט.
המקרים חריגים בלבד אפשר לעתור לבג"צ ולטעון לפגיעה בצדק. שמעוני מוסיף, כי "ההצעה באה לשים סוף למצב המעוות שקיים היום, שלפיו על שופט אפשר לערער ועל בורר קשה מאוד לערער, אם גם ברור שהוא טעה. חידוש נוסף בצעת החוק היא החובה לנהל פרוטוקול או הקלטה של דיוני הבוררות, והחובה של הבורר לנמק את פסק דנו באופן שיאפשר לערער על קביעותיו. הצעת חוק נוספת, משלימה, קובעת סף השכלה מסוים כדי לקבל רישיון לשמש כבורר, ובכך נסתמת פירצה נוספת בחוק הקיים. הצעת חוק דומה הוגשה כבר לפני כשנה, אך מאז היא הועברה לעיון משרד המשפטים. בינתיים הצטיידו מנסחי ההצעה במכתבי תמיכה מלשכת עורכי הדין, מנשיא בית המשפט העליון, משופטים בחירים נוספים ומשר המשפטים לשעבר, פרופ` דוד ליבאי. בד בבד, השלימו במשרד המשפטים את "שיפוץ" ההצעה, ולפני ימים אחדים היא הונחה על שולחן הכנסת כהצעת חוק מטעם חבר הכנסת רוני בר-און.